23 februari 2009

Hannes gör utvecklingssprång!

Just idag tog Hannes ett stort steg i sin motoriska utveckling! Han vände sig! Från mage till rygg rullade han över. Det verkade inte vara det minsta planerat från hans sida och han såg lite förvånad ut när han helt plötsligt låg på rygg. Jag såg det och gastade genast till Mattias om hans stora bedrift, men Mattias verkade inte tro på mig. Som tur var ville Hannes visa även för pappa vad han kunde så han gjorde det en gång till. Sen blev det inga fler gånger och om jag känner honom rätt så gör han nog inte om det på ett bra tag. Det verkar vara så med hans utvecklingssprång. Han gör något och så "glömmer" han bort vad han kan för ett slag, men rätt vad det är kommer det tillbaka. Utöver den stora bedriften att vända sig har han även börjat upptäcka att han har fötter. Han tittar fascinerat på dem och viftar framför ansiktet med dem så ofta han kan.

Förra måndagen var jag och Hannes på öppna förskolan för första gången. De har en speciell tid på måndagar för barn 0-6 månader. Det var inte någon från föräldragruppen där så jag kände inte en käft men det var hur trevligt som helst ändå. Vi började med en sångstund som jag tyckte var väldigt trevlig. Hannes gillade det väl sisådär mycket. Han var omväxlande glad, ledsen och arg :-). Sen fikade mammorna. Vi går nog dit fler gånger!

I helgen har vi träffat Henrik och Helena och busfröna Oliver och Ludwig. Det var himla trevligt! Ludwig verkar vara väldigt förtjust i Hannes. På söndagseftermiddagen var vi iväg till moster Jenny som fyllde år. Morfar och moster Sara var också med förstås. Det blev tårta och lek och stoj. Hannes var jättesnäll kräktes mest på mamma, så han "skötte" sig även med det (jag är ju van).

Klart grabben ska bli Färjestadssupporter! Fast inte ser han särskilt glad ut för det? :-) Dräkten har han fått från farbror Mikael så klart.


Hannes myser i moster Jennys knä.



Systrar och kusiner.


Se så stadigt jag står! (om än med morfars stadiga hand om armen :-) )


Denna bild är tagen strax efter hans fantastiska vändningar!

1 kommentar:

Malin sa...

Fötter är ju jättespännande. De brukar smaka gott också efter en tid :-)