28 november 2008

Saker man måste uppleva för att förstå

Hur många gånger under graviditeten har man inte hört från folk som redan har barn hur "fullt upp" man kommer få, hur mycket tvätt det blir, hur många blöjbyten det blir....osv?

Allt detta har jag tagit lite med en nypa salt och nästan tänkt "det kan väl inte bli så mycket tvätt heller, de äter ju inget annat än bröstmjölk och tar sig ju ingenstans på egen hand...". Jag tror helt enkelt att det är svårt att föreställa sig i förväg. Nu har jag i alla fall bl a lärt mig följande på egen hand:

1) MYCKET tvätt blir det! Minst 1 maskin om dagen. Att ha 7 olika pyjamasar (vad heter det egentligen i plural?!) är inte så dumt! Men det är inte bara Hannes kläder som går åt - det har ju hänt att han kissar på oss, kräks gör han ständigt så nu har jag kommit till läget att man får ta att man luktar lite sur mjölk.

2) Blöjor går det åt i massor! Tyvärr har jag inte lyckats räkna hur många det blir på en dag exakt men jag tror ett blöjpaket på 28 st räcker i max tre dagar...ungefär.

3) Tiden räcker inte till. Jag kommer antagligen att svälta ihjäl sen när Mattias börjar jobba. Det är han som fått laga i princip samtliga måltider, jag sitter ju nästan bara och ammar hela tiden.

4) Ja, det ÄR alldeles underbart med liten bebis! Trots att dagarna ser rätt lika ut; äta, sova, bajsa, blöjbyten, promenader och lite ärenden...och så börjar det om.

Jag lär återkomma med fler erfarenheter.

1 kommentar:

Malin sa...

Inget engagerar nyblivna mammor så mycket som andra nyblivna mammor :-D Jag känner så väl igen mig. Man FATTAR inte hur det kan gå åt så mycket tid till att egentligen göra ingenting. Och tvätt... jag var så petig i början. Minsta fläck och jag bytte min tröja och/eller Eriks body. Man blir.. hm.. lite mindre noga efter ett tag :-D